Succesvol theaterseizoen vroegtijdig ten einde

Het had zo mooi kunnen zijn. Met namen als Matroesjka, Piepschuim en Jan Terlouw Jr. lag er een waardig einde van het theaterseizoen 19/20 in het verschiet. Het coronavirus besliste anders en na wat pogingen om de programmering verder op te schuiven, is uiteindelijk besloten om het podiumjaar te beëindigen. Hoe jammerlijk dat ook mogen wezen, bij Stadscentrum het Parochiehuis wordt teruggekeken op een zeer geslaagd seizoen.

Volle zalen

Vooral het cabaretaanbod heeft in het tweede volledige seizoen aan bekendheid en populariteit gewonnen, zo wijzen de cijfers uit. Het aantal verkochte seizoenskaarten werd bijna verdrievoudigd en in de helft van de gevallen was de zaal zelfs uitverkocht. Toch gaan ze bij het Stadscentrum niet naast hun schoenen lopen. ‘Bij ons geen pluche, maar sfeer,’ zo stelt Bart Schurink ‘zowel in de zaal als aan de toog waar je met de dienstdoende cabaretier je drankje drinkt.’ Die no-nonsense-houding in de statige jaren-30-zaal wordt door zowel het publiek als de artiesten gewaardeerd, zo kan inmiddels rustig geconcludeerd worden.

Hoewel de statistieken er niet onder leden, had men in Delden graag het seizoen afgesloten met hetgeen nog op de rol stond. ‘Vooral voor Matroesjka is het sneu, zij hadden hun afscheid van de provinciezalen bij ons gepland, een paar dagen later zou slechts het hoofdstedelijk DeLaMar nog volgen,’ zo stelt Schurink. De heren van Piepschuim zullen waarschijnlijk in het najaar van 2021 alsnog hun opwachting maken, in de staart van het aanstaande seizoen is het aan Jan Terlouw Jr & The Nightclubband om hun schade in te halen, mogelijk geldt dat voor meer van het geplande.

Volgend seizoen

Voor het volgende theaterseizoen is alles al ingeregeld. Het cabaretaanbod wordt met een voorstelling uitgebreid en er zullen wat minder regioknallers op de planken staan. Dat laatste is een bewuste keuze aldus Schurink: ‘Afwisseling, kwaliteit en onderscheidenheid – vooral van wat er in de verdere Hof gebeurt – zijn bij de programmering doorslaggevend. De afgelopen jaren hadden we vijf van de beste Twentse cabaretiers op de planken. Dit jaar zien we alleen Ernest Beuving terug, maar dan niet primair als grappenmaker. In 21/22 is het Twentse aandeel vast weer groter, we mogen immers best trots zijn op wat onze landsstreek te bieden heeft.’ Het keuzepallet is te duiden als een teken van luxe, want in Delden weten ze landelijke artiesten steeds bereidwilliger naar het Stadscentrum te komen. Die luxepositie heeft voor het komende seizoen geleid tot een naar eigen zeggen ‘gezond boeket van bewezen talent en oude rotten in het vak’.

Overigens beperkt het Stadscentrum zich steeds minder tot louter cabaret. De muziekvoorstellingen die aan het einde in dit voorjaar geprogrammeerd stonden, hadden de drempel moeten effenen voor de theaterconcerten die verspreid over het aanstaande jaar plaatsvinden. Daarnaast wordt ook een drietal theatercolleges aan de podiumagenda toegevoegd. Ook hierbij geldt het streven om complementair te zijn aan wat er verder in de Hof van Twente gebeurt. Binnenkort zal de volledige programmering van het komende theaterseizoen openbaar worden gemaakt, in mei gaat ook de verkoop van kaarten van start.