Stadscentrum herbergt Diepenheimse voorstellingen

DELDEN –Met het wegvallen van programmeringsstichting De Heerlijckheid kwam een aantal voorstellingen die oorspronkelijk in de Diepenheimse Herberg de Pol zouden staan in het geding. Stadscentrum het Parochiehuis behoudt de meest bijzondere muziekvoorstellingen en de Science Battle voor de Hof van Twente en biedt artiesten en publiek een alternatief huis in Delden.

De Deldense handreiking is het gevolg van de intensieve samenwerking tussen de Hofpodia waarvan sinds een aantal jaren in toenemende mate sprake is. ‘De lijntjes zijn kort en de wederzijdse betrokkenheid is groot,’ aldus Bart Schurink van het Stadscentrum, ‘voor ons is dit bovendien een kans om voor te sorteren op de uitbreiding van onze programmering in het volgende theaterseizoen’. Dat niet alle voorstellingen behouden konden worden is volgens Schurink niet onlogisch: ‘We doen binnen de vier podia sterk aan typecasting van ons publiek, de voorstellingen die in Diepenheim stonden, waren niet voor niets daar geprogrammeerd. Alles wat we nu herherbergen, verdient een groot publiek, waar dan ook.’

De eerste voorstelling die verhuist naar Delden is de Science Battle. De opzet is even eenvoudig als doeltreffend: vier promovendi brengen hun onderzoek terug tot de kern en gaan onder leiding van de vermaarde prof. Dr. Dave Blank de strijd aan. Door hun collega’s en het publiek worden de academici bevraagd; nieuwe inzichten, scherpe discussies en hilariteit liggen op de loer. Deze wetenschapscompetitie was in Diepenheim vorig jaar nog een doorslaand succes en is op 7 februari in Delden toegankelijk voor 9,50 (18-) of 12,50 (18+).

De andere drie voorstellingen vallen, hoe verschillend ze ook zijn, alle onder de categorie muziektheater. Op 22 februari vertelt Joshua Aron zijn ‘Reizigersverhalen’, maar niet zomaar. De wereldreiziger wordt geflankeerd door een rijk geoutilleerde band, compleet met strijkers, blazers en drums. Al sinds de première gooit deze bijzondere voorstelling hoge ogen bij publiek en pers. Van een heel andere orde is de komst van Jan Terlouw Jr. & The Night Club, die eerder al enkele malen in DWDD en op de diverse festivals schitterden. Het Stadscentrum wordt op 4 april ondergedompeld in ‘barber style’, stoelen gaan aan de kant en onder de opzwepende tonen van opnieuw een rijk geschakeerde band kan er naar wens geswingd worden. Op 1 mei is het slotakkoord in het kader van 75 jaar bevrijding meer ingetogen. In ‘Philip Mechanicus – Wachten op transport’ vertolkt operazangeres Elisabeth Oets het oorlogsverhaal van haar vermaarde opa. De aangrijpende vertelling krijgt extra diepte door het pianospel van Mi Ying Chen.