Science Battle boeit

Science Battle boeit 1

Het was een beetje een gok, de Science Battle die op 7 februari in Stadscentrum het Parochiehuis op de agenda stond. Zit het Twentse theaterpubliek nu wel te wachten op vermakelijk duellerende academici? Het antwoord bleek ‘ja’ te zijn. Een goede 50 aanwezigen, onder wie veel jeugd, genoten van de combinatie tussen ‘leering ende vermaeck’.

Voorafgaand aan de battle werden de wetenschappers getrakteerd op een heerlijk maal dat door Eetcafé de Burgemeester ter beschikking werd gesteld. Weldoorvoed en tot de tanden toe gewapend met vakkennis betraden de promovendi vervolgens het toneel in de Reggezaal. De zaal was voor de gelegenheid voorzien van een knusse cafésetting, de battle zelf was in een strakke toneelvoorstelling gegoten.

Een van de charmes van het concept Science Battle is de zelfspot waarmee de wetenschappers ten tonele verschijnen, de kennis wordt serieus genomen, het academische cachet geregeld minder. Een flinke bijdrage aan die relativering levert ook presentator en cabaretman René M. Broeders, alsmede facetten als de applausmeter, de ‘kutvraag’ en de pot hersenen op sterk water die als trofee dient.

De Science Battle bood vrijdagavond voor ieder wat wils en de voorkeuren van de publieksjury, VIP-jurylid Prof. Dr. Dave Blank en van de applausmeter waren dan ook allesbehalve eensluidend. Uiteindelijk was het bioloog Ties Ausma (RUG) die aan het langste eind trok. Op zijn geheel eigen ‘wiebelige’ wijze liet de Groninger zien dat zwavel belangrijker is voor planten dan we denken. Zijn verhaal was een van de hoogtepunten op een avond die naar meer smaakte, de populairwetenschappelijke programmering wordt volgend theaterseizoen dan ook vervolgd.