OLDENHERMANNS: ‘Pijnlijk herkenbaar (****)’

DELDEN – OLDENHERMANNS gaat op 15 januari in Delden op zoek naar de nooduitgang van de dagelijkse sleur. Lize van Olden en Anna Hermanns sleuren je in hun voorstelling UNSEXED mee in de sex, drugs en rock-’n-roll van de zandbakrand. In een onnavolgbare reeks van scherpe, geestige, harde en ontroerende scenes laten ze de dillema’s van de millenial zien. Pijnlijk herkenbaar, confronterend, troostend en (bijna) altijd sexy. Een pleidooi voor het grootse en meeslepende bestaan van alledag.

In een cabaretwereld waarin het wemelt van de damesduo’s maakt OLDENHERMANNS al sinds Cameretten 2014 (dat ze als Oldenorsborn wonnen) het verschil: “Even grappig als schrijnend. Een heel eigen en veelbelovend nieuw duo” Het Parool omarmt ze sindsdien als “Fantastische actrices die razendsnel tot de kern van hun typetjes komen” Andere media strooien al jaren met sterren of roepen dingen als ‘je kan niet anders dan gefascineerd blijven kijken’ en ‘Meesterlijke scenes…’

In hun nieuwste voorstelling zoeken Lize en Anna het dicht bij zichzelf, ‘Want juist het dagelijkse geploeter van mensen en hun pogingen om iets van het leven te maken is en blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie,’ weet Anna. Als geschoolde actrices zijn de dames als geen ander in staat om de leukste situaties onder een vergrootglas te leggen. Uitvergrotingen die de ze (als geoefende cabaretières) tot in het absurde doortrekken. ‘De grap zit hem vaak in het verloop van een scene. Of hoe de typetjes die we spelen zichzelf steeds verder ingraven,’ aldus Lize.

UNSEXED verbeeldt in sneltreinvaart het weinig sexy leven dat de doorsnee jonge vrouw moet doormaken, iets wat overigens voor de niet-vrouwen en niet-millenials minstens zo herkenbaar en grappig zal blijken. Een aaneenschakeling van scenes met een veelvoud aan typetjes geeft de toeschouwer geen mogelijkheid tot ontsnappen. De afwisseling tussen hard en zacht wordt zowel toegepast op het volume als de aard van de grappen, OLDENHERMANNS vindt haar evenwicht op geheel eigen wijze.

Op woensdag 15 januari staat OLDENHERMANNS vanaf 20:00 uur op ons toneel. Kaarten (a €15,-) zijn te koop op via de online ticketshop en aan de zaal. Op oldenhermanns.com en via op socials vindt u de leukste materiaal om al goed in de sfeer te komen.