November: taal- en dialectmaand

Wim Daniëls - Koken met taal

DELDEN –  November, taal- en dialectmaand? Ja, in Delden wel. Maar liefst vier voorstellingen in Stadscentrum het Parochiehuis raken aan dit thema. In al hun diversiteit, want er is voor elk wat wils, cabaretliefhebbers halen hun hart op bij Bas Birker en Helligen Hendrik, Joop Weber verzorgt een lezing over het Twents en niemand minder dan Wim Daniëls houdt in zijn theatershow exact het midden tussen beide. Zelfs al is taal niet echt uw ding, dan nog is er genoeg te genieten.

Bas Birker werd ooit geboren in het verkeerde land en maakt als Nederlander al jaren furore als één van de beste stand-uppers van Bëlgie. Met een Belgisch lief vree hij een perfect tweetalige dochter voor mekaar en daarmee is het verschil tussen Vlaams en Nederlands vast onderdeel van zijn shows. Enkele jaren geleden al maakte Birker zich met zijn improvisatietalent onsterfelijk in de Reggezaal, op woensdag 17 november doet hij het nog eens dunnetjes over met zijn eerste Nederlandse theatertournee: BELG. Daarin brengt hij de beste sketches en anekdotes uit zijn voorgaande vier shows samen en rapporteert hij zijn Vlaamse avonturen aan het vaderland. Klik hier voor kaarten.

Een dag later maakt, op donderdag 18 november is het de beurt aan Deldenaar Joop Weber. Op uitnodiging van ’t Iemenschoer staat de oud-wethouder in een lezing stil het Twents en de Twentenaren. Na alle aandacht voor onze streektaal in producties als Hannah van Hendrik en De beentjes van Sint-Hildegard, blijkt verstaan en spreken soms beste een uitdaging. Geboren Tukkers en nieuwe Twentenaren worden door Weber een toegankelijke en humoristische wijze een spiegel voorgehouden. Aanmelden kan hier.

Op zaterdag 20 november doet de meest toornige Tukker het Stadscentrum aan. Helligen Hendrik zou vorig jaar zijn nieuwste show ‘Wen d’r mar an’ oetprobeern voor 4 x 30 gretige kaartkopers, maar toen zelfs die aantallen niet ontvangen mochten worden, kwam de voorstelling op de lange baan. Inmiddels zijn de try-outs achter de rug en komt Helligen Hendrik in optima forma zijn gal spuwen over Delden en verre omstreken. Klik hier voor kaarten.

Op vrijdag 26 november tenslotte vervolledigt Wim Daniels het taalkwartet. De man die heel Nederland is geen omarmen sinds hij met Huub Stapel het land doorkruiste (dit doen ze in 2022 nog eens dunnetjes over. De man ook die afgelopen zomer hoog in de bestsellerlijsten stond met zijn nostalgieboek Op Vakantie. De theatershow Koken met taal die hij in Delden op de planken brengt is een ode aan letters, woorden, zinnen, leestekens, de ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Daniëls schotelt de verrukkelijkste taalgerechten voor, niet alleen voor fijnproevers, maar voor iedereen. Juist door het format – het is geen lezing, maar een echte voorstelling – ligt de maaltijd nooit zwaar op de maag. Klik hier voor kaarten.