Martijn Koning trapt cabaretseizoen af

DELDEN – ‘Alsof we die kerel nog niet vaak genoeg of TV zien,’ zo zou een reactie kunnen luiden. Meer waarschijnlijk – ook gezien de kaartverkoop – is de quote: ‘Wow, dat Martijn Koning Delden aandoet, dat is toch wel gaaf’. Wat Twente er ook van denkt, op 30 september is het wel degelijk Koning die het theaterseizoen in Stadscentrum het Parochiehuis in gang zet.

Nadat enkele jaren geleden Stefano Keizers de eerste cabaretier was die op het Deldense toneel zijn kunsten vertoonde, is er niet slechts aan de kant van de bezoekers aan klantenbinding gedaan. Ook de cabaretiers kennen inmiddels de nukken en charmes van de Reggezaal en reizen maar wat graag af naar Delden. Voor de grotere beloftes – later in het jaar is het aan Glodi Lugungu en Anne Neuteboom – is het Stadscentrum ideaal om een eerste of tweede show te doen, zo bewees ook Keizers. Voor de grotere namen is Delden de uitgelezen plek voor een try-out, zo zal ook Koning merken.

Voorafgaand aan zijn nieuwe show ‘Koning van de Toekomst’ heeft Martijn Koning zichzelf een pauze cadeau gedaan. Voor een stuiterbal als hij iets totaal tegennatuurlijks. Waar anderen even uitpuffen, stroopte Koning zijn mouwen alweer op: op naar het volgende avontuur. Dat voert hem dus ook naar Delden, een baken van rust te midden van een theateragenda waarop toch vooral de provinciehoofdsteden prijken.

Al jaren wordt Martijn Koning door de vaderlandse pers de hemel ingeschreven: ‘Binnen het genre van de stand-up staat Koning aan de top,’ aldus de NRC. ‘Koning is een meester in het vinden van humor in alledaagse situaties,’ weet Trouw. De Volkskrant verzuchtte ooit: ‘Hij is zijn eigen dolgedraaide doventolk’. Of dan het AD: ‘Martijn Koning verheft slap geouwehoer over de tergende alledaagsheid der dingen dikwijls tot kunst’. Dat een Oudejaarsconference wat anders is, bleek ook, maar als iemand in staat moet worden om zijn voordeel met een dergelijke uitglijder te doen, is dat de ‘koning van de toekomst’.

Het credo ‘vol=vol’ geldt meer dan ooit in theaterland, door de anderhalvemeterregel kan ook het Stadscentrum slechts een beperkt deel van haar stoelen beschikbaar stellen. Kaarten voor Koning zijn zowel los (€17,-) verkrijgbaar als via de kortingsconstructie van de 8-lachenkaart (€105,-) op deze site.