Lach breekt door bij Hofpodia

GOOR – DELDEN – Wat precies? En hoe dan? Het is allemaal nog even afwachten voor de Goorse Reggehof en Stadscentrum het Parochiehuis in Delden, maar dat er per 25 september weer meer kan en mag in de beide theaters staat als een paal boven water. Dat komt goed uit want op 29 september opent Jan Beuving het podiumjaar in Delden en op 8 oktober doet Marcel Harteveld hetzelfde in Goor. Beide cabaretiers brengen de lach waar hij thuishoort: in de theaterzaal.

De programmering van beide theaters bestaat voor een belangrijk deel uit verplaatsingen van shows uit het vorige seizoen, dat vanwege corona in het water viel. Voor Delden is de komst van Jan Beuving wel nieuw en illustratief voor het feit dat steeds grotere namen bereid zijn naar het Twickelstadje af te reizen. Beuving won immers al twee Annie M.G. Schmidtprijzen en is ook nu weer genomineerd. Verder won hij een Willem Wilminkprijs en een Neerlands Hoop. Zijn laatste soloprogramma, ´Rotatie´, werd genomineerd voor een Poelifinario. De pers was superlatief: ‘Knappe grappen en puntgave liedjes’ (de Volkskrant), ‘Origineel, grappig en ontroerend’ (NRC) en de Theaterkrant schreef: ‘een programma dat de perfectie benadert’. Afgelopen jaarwisseling werd de oudejaarsshow die Beuving samen met Patrick Nederkoorn maakte unaniem als beste bekroond. In Delden brengt hij de try-out van zijn nieuwe show ‘Restante’.

Waar Jan Beuving naast cabaretier, ook wiskundige, columnist en auteur is, is Marcel Harteveld ook musicalster, acteur en zanger. Precies die disciplines keren terug in zijn ‘Weet ik veel’, een intieme voorstelling, die naast deze serieuze onderwerpen ook veel verhalen bevat waarin Harteveld onhandig door het leven struikelt. En dat is heel wat anders dan Soldaat van Oranje – De Musical (waarin hij een hoofdrol speelde) of tv-series Danni Lowinski en SpangaS, optredens bij Spijkers met Koppen en zijn deelname aan De Beste Singer-songwriter van Nederland. Toch was een solo-optreden – vijf jaar lang stond hij met Johan Fretz op het podium  –  precies waar Marcel Harteveld een paar jaar geleden aan toe was. In zijn tweede show mag hij bewijzen dat hij inderdaad die ‘verademing in de nieuwe generatie cabaretiers’ is, zoals  Trouw hem betitelde.

De kaartverkoop voor het theaterseizoen in de Hofpodia is al van start gegaan. Op www.reggehof.nl en www.theaterdelden.nl kan een plekje in een van de zalen gereserveerd worden. Het Deldense Stadscentrum biedt tevens de mogelijkheid van een 8-lachenkaart, waarbij maandelijks een cabaretier bezocht kan worden. Naast cabaret is in zowel Goor als Delden veel meer te beleven: van theatercolleges, tot muziektheater, van blockbusters tot jeugdvoorstellingen.