Hij komt, hij komt… niet

DELDEN – De komst van Sinterklaas is dit jaar niet slechts in het Sinterklaasjournaal flink getroebleerd raakt, dankzij corona hangt zij sowieso aan een zijden draadje. Zoals de volksmenigtes zich dit jaar waarschijnlijk niet naar de Deldense kade hoeven te spoeden, kunnen ze zich op 18 november ook een gang naar Stadscentrum het Parochiehuis besparen. Daar gaat namelijk het warme onthaal van Glodi Lugungu niet door.

Nu de zwartepietendiscussie door alle onzekerheden rondom de komst naar de achtergrond is verschoven, was het juist voor Lugungu een buitenkansje geweest om hem nog eens goed aan te zwengelen. Als ‘Volkskrant comedytalent 2020’, winnaar van zowel de jury- als publieksprijs op het Amsterdam KleinkunstFestival, maar vooral toch als Congolese Brabander was hij de aangewezen persoon om met wat olie op het vuur ‘lering ende vermaeck’ te stichten.

Het mocht niet zo wezen en naar alle waarschijnlijkheid gaat Lugungu zijn speelbeurt dit theaterjaar niet meer inhalen. De hoop in het Stadscentrum is gevestigd op ‘oude rot’ Marjolijn van Kooten, die met haar psychologische cabaret als geen ander deze tijdsgeest kan fileren en de zaal van wat antidepressiva kan voorzien. Het zou op 16 december een waardige start zijn van een tot op heden triest theaterseizoen.