‘Ga naar Pieter Jouke’

DELDEN – ‘Ga naar Pieter Jouke!’ Ruud de Wild zette er een stevige galm onder en verkondigde deze boodschap crescendo. De avond ervoor was hij de première van Gloeiende Plaat geweest en de radiomaker was nog hoorbaar onder de indruk. Op 16 oktober kunt u in Stadscentrum het Parochiehuis gehoor geven aan de oproep van De Wild.

Gloeiende Plaat is de vijfde solovoorstelling van Pieter Jouke, die tevens succes oogst in samenwerking met Ronald Sneijders als de Staat van Verwarring. In de Kleine Komedie beleefde Jouke als het ware een wedergeboorte. Waar voorheen zijn absurdisme de verhaallijn nog wel eens om zeep hielp, is het cabaret van Jouke inmiddels concreter en herkenbaarder: ‘Het zit zo verdomd goed in mekaar,’ aldus Ruud de Wild in zijn lofrede.

Het offer van absurdisme aan narratologie is de laatste stap die het evenwicht in Joukes repertoire brengt, zodat hij zich definitief kan meten met de groten in de cabaretwereld. De grote zaal van de Kleine Komedie was tot de nok toe gevuld met collega-artiesten en programmeurs als de uwe. Na afloop was de consensus dat Pieter Jouke niet langer voor de happy few is, maar dus ook de rest van Nederland kan veroveren.

Maar een vos verliest niet zijn streken. Onveranderd is dan ook dat Joukes brein overkookt van de overpeinzingen. In Gloeiende Plaat spuit alles eruit. Zoals dat ook gebeurt wanneer hij teksten schrijft voor programma’s als Padoem Patsss en Zondag met Lubach. Joukes cabaret onderscheidt zich in talige vindingrijkheid,  met verrassende wendingen en multimediale hoogstandjes.

Op 16 oktober begint Pieter Jouke om 20:00 uur aan zijn Gloeiende Plaat. Kaarten voor de voorstelling zijn verkrijgbaar via www.theaterdelden.nl. Wanneer de voorraad strekt, vindt op de woensdagavond nog zaalverkoop plaats. In beide geval kosten kaarten €15,00.