Freek de Jonge speelt Delden plat

DELDEN –  Afgelopen zaterdag beleefde een afgeladen Reggezaal in Stadscentrum het Parochiehuis een zeldzaam mooie avond die eindigde in een minutenlange staande ovatie. De goede genius van dienst was Freek de Jonge, die met zijn voorstelling De Schreef bewees niets aan zeggingskracht te hebben ingeleverd.

Eigenlijk zou een try-out van het nieuwe programma van de cabaretnestor al op de eerste oktober op de planken van Stadscentrum het Parochiehuis staan. Na een dubbele boeking en wat onverzettelijkheid, kreeg de opvoering in Delden een plekje tussen de grote schouwburgen. Eens temeer bleek dat de meer bescheiden middelen in de echte artiesten het allerbeste naar boven halen. Freek de Jonge bevestigde het nog eens, de gemoedelijke sfeer en het hunkerend publiek in het Stadscentrum maken het verschil. En dat er dan een paar lampen minder hangen en de kerkklokken te pas en te onpas luiden, het zijn graag gebruikte conversation pieces op de bühne. Ze maken zelfs dat artiesten Delden steeds liever aandoen en graag dat beetje extra geven.

Zonder twijfel is met de puike voorstelling van De Jonge een van de hoogtepunten van dit kalenderjaar achter de rug, maar er zitten nog twee onderscheidende voorstellingen in het vat. Op vrijdag 2 december maken André Manuel en Rocco Ostermann als Maneman & Ostermann hun opwachting met het theaterconcert NETASOF. De Twent en Achterhoeker spelen hun mooiste eigen nummers en het beste blues van de rest, uiteraard gecombineerd met een fijn stukje droge humor. Dat laatste zit ook op woensdag 14 december wel snor, Andries Tunru speelt dan de reprise van In Theorie. Een bekroond programma waarin ook ruimte is voor zijn grootste talent: improvisatie. Verwen jezelf of scoor voor respectievelijk €15 en €16 het leukste cadeau voor onder de schoorsteen. Zie en shop op www.theaterdelden.nl.