Cabaretouverture krijgt Twents vervolg

Arie & Silvester boeken succe

DELDEN – De kop is eraf in Stadscentrum het Parochiehuis. Het achtledige cabaretprogramma dat dit theaterseizoen wordt uitgerold, kende op 19 september met Arie & Silvester een bovenal dynamisch begin. Dat deed velen al uitkijken naar het vervolg.

In september zitten veel shows nog in de try-outfase, zo ook Wie?. Arie en Silvester hadden in de eerste drie oefenshows al een aantal zekerheden ingebouwd, die moesten nu weer overboord ten faveure van nieuwe wegen, zo werd van tevoren al aangekondigd. Het is precies wat de try-outfase zo leuk maakt: verwacht geen vastomlijnde show (die is later wel te bewonderen in Carré en op Comedy Central), daarvoor in de plaats komt de kans om samen met de artiest middels trial-and-error te bouwen aan een programma.

Het werd een dolkomische chaos in de Reggezaal. Na tien jaar afwezigheid bleken Arie en Silvester nog steeds dezelfde rasartiesten die prima aanvoelen hoe ze een zaal op de kop kunnen zetten. Technisch ongemak is dan bijna een zegen voor de show en het grote arsenaal aan toeters en bellen verhoogde de hilariteit verder. Een mooier begin was nauwelijks denkbaar.

Het vervolg van het cabaretprogramma belooft meer van dat. De drie cabaretiers die in 2018 op de derde woensdag van de maand het Stadscentrum bezoeken zijn ‘van Twentse groond’. Helligen Hendrik is op 17 oktober de eerste van hen, tevens is hij de laatste die een try-out brengt. In Oald Zeer vreest de Toornige tukker met grote vrezen voor zijn 65e verjaardag. Nu de verkoop van de 8-lachenkaarten gestopt is, zijn er nog enkele toegangstickets vrijgekomen.

Na Helligen Hendrik is het achtereenvolgens de beurt aan Ernest Beuving (21 november) en André Manuel (19 december). Beuving trekt standaard volle zalen in de regio, maar ook ver daarbuiten. Niet voor niets doemt de Enschedeër op in collectieven als ‘Goeie Tukkers’ en toert hij dit theaterseizoen met de show So long cohen door heel het land. In Delden brengt de cabaretier zijn Klap van de korenmolen, de muzikale  theatershow waarin Beuving onder gitaarbegeleiding zijn verleden in de psychiatrie vertaalt naar een spoedcursus geluk.

Dan is André Manuel andere koek. In DREEJKLEZOEW kruipt de Diepenheimse hork in de huid van deze Twentse horrorclown en zal hij alles doen om de zaal tegen zich in het harnas te jagen. Goud waard.

In de het laatste kwart van 2018 moet u voor uw portie cabaret dus op de derde woensdag van de maand in Stadscentrum het Parochiehuis zijn. Kaarten voor de shows kosten €15,- en zijn te bestellen via www.stadscentrum-hetparochiehuis.nl, wilt u op een wachtlijst, dan kunt u mailen naar: theaterzaken@sbrdelden.nl.