Cabaret ondanks corona

8-lachenkaart 20/21

DELDEN – In Stadscentrum het Parochiehuis had men het einde van het theaterseizoen 19/20 wel wat anders voorgesteld en was ook de vooruitblik op het nieuwe podiumjaar ooit roostkleuriger. Toch wordt in Delden dapper doorgestapt op de ingeslagen weg, met realiteitszin en binnen de perken van de coronarichtlijnen uiteraard. Het najaar van 2020 biedt alvast een waardig pallet aan cabaretiers, het voorjaar van 2021 zelfs meer dan dat.

Het credo ‘vol=vol’ geldt meer dan ooit in theaterland, door de anderhalvemeterregel kunnen veel zalen slechts een klein deel van hun stoelen beschikbaar stellen. ‘Dan mogen we in Delden nog eens niet klagen,’ stelt Bart Schurink ‘doordat wij een behoorlijk vloeroppervlak vrijelijk kunnen schuiven met stoelen zijn we meer flexibel dan de klassieke theaters.’ De Deldense programmeur weet deze flexibiliteit de redding voor de theatervoorziening in zijn kern: ‘We zullen op veel voorstellingen moeten toeleggen, maar in het kader van continuering van je aanbod is dat voor een beperkte tijd acceptabel.’

De afgelopen jaren heeft het Deldense Stadscentrum flink aan klantenbinding gedaan, de hoop is dat die mensen terugkomen nu het erop aankomt. Uitgekiende voorzieningen, routing, opstelling en ventilatie moeten de veiligheid van de bezoekers optimaliseren. Schurink: ‘Angst voor het virus kunnen we niet wegnemen, maar na een lang en cultureel kaal zomer hoop ik dat de theaterhonger het van die angst wint’

Aan het aanbod mag het verdere verloop van 2020 niet liggen. Op 30 september trapt Martijn Koning het theaterseizoen af. Vervolgens keert de Nederlandse Belg Bas Birker terug in Delden, in het seizoen 18/19 gold hij als publiekslieveling. In november is het de beurt aan Glodi Lugungu, die niet voor niet niets door de Volkskrant als cabarettalent van 2020 bestempeld werd. De decemberdip wordt tenslotte weggelachen met behulp van het psychologische cabaret van Marjolijn van Kooten.

Cabaret in Delden blijft laagdrempelig. ‘Juist doordat een ticket en een biertje bij ons de wereld niet kosten, is een avondje cabaret een prima manier om de boel maandelijks te relativeren. De houders van een 8-lachenkaart, willen vaak niet meer anders. Zij zitten iedere maand dan ook voor een spreekwoordelijk dubbeltje op al even spreekwoordelijke eerste rang.’ Informatie over te programmering is te vinden op www.theaterdelden.nl, daar zijn ook de losse en 8-lachenkaarten te koop.