Beuving excelleert, Neuteboom en de Andersons volgen

DELDEN – Voor minder doet men het in Delden niet meer. Jan Beuving trapte jongstleden woensdag het cabaretjaar af in Stadscentrum het Parochiehuis. Na een bewogen avond, de cabaretier nog maar eens aantoonde waarom hij al zoveel prijzen in de wacht sleepte en op waardering van collega’s en critici kan rekenen, bleef het nog lang gezellig in de bar van het theater. Anne Neuteboom mag op 13 oktober dit voorbeeld volgen.

Jan Beuving laveerde op majestueuze wijze tussen de grote thema’s in zijn werk: voetbal, wiskunde en het geloof. Een riskante onderneming die hij glorieus volbracht. Zelf bleek Beuving ook een memorabele avond beleefd te hebben, want de volgende zaterdag was zijn column in de Trouw getiteld. ‘Is Delden tegenwoordige of verleden tijd?’, u leest hem terug op www.theaterdelden.nl.

En dan nu Anne Nooteboom dus, ze ‘maakt cabaret met een rijk palet aan emoties … overtuigend, grappig, kritisch en ontroerend,’ aldus de NRC. En dat lukt niet zonder mening. Oké, ze won er Cameretten mee. Oké, ze werd ermee genomineerd voor Neerlands Hoop. Oké, ze kreeg lovende recensies in de kranten. En oké, ze kwam ermee op tv en Netflix. Maar nu is het echt afgelopen met die verbale incontinentie de hele tijd. Het is genoeg geweest. Effe niet meer met die mening.

Van een heel andere orde is het theaterconcert dat De Andersons op 30 oktober in Delden verzorgen. Gewapend met liedjes, humor en existentiële vragen gaan de musici op zoek naar antwoorden die ons allemaal aangaan. Ze zoeken hun toevlucht bij Astrid Lindgren. De schrijfster die jong en oud wees op het mooie en ongrijpbare in de wereld en die zich inzette voor vrede, gerechtigheid en kinderrechten. Ze werd in heel Scandinavië gezien als de wijze oude vrouw bij wie je je hart kon luchten en die je om raad kon vragen. Bij haar begint de zoektocht van De Andersons naar dat wat écht waarde heeft, voor hun, voor hun kind, voor iedereen.

Op www.theaterdelden.nl zijn kaarten verkrijgbaar voor 13 oktober geldt €15,- als toegangsprijs, voor de 30e is dat €16,-. Op de website treft u ook trailers en aanvullende informatie. En uiteraard de rest van het programma van dit theaterjaar. Uitgaan wordt weer thuiskomen.