Bas Birker

DELDEN –  Bas Birker trapt op woensdag de 17e ‘November, taalmaand’ in Stadscentrum het Parochiehuis af. Birker is Belg, zoals de titel van de voorstelling doet vermoeden, maar als geboren Hollander blijft hij zich verbazen over de verschillen tussen beide culturen. Een vruchtbare bodem, want in deze best-of-show brengt hij de beste sketches en anekdotes uit zijn voorgaande vier shows samen. Ouderwetse stand-up-comedy van de man die in 2019 al een onverwoestbare indruk achterliet op de aanwezigen, van wie bijna iedereen inmiddels al weer een kaart kocht. Een volgbaar voorbeeld.

Bas Birker werd ooit geboren in het verkeerde land en maakt als Nederlander al jaren furore als één van de beste stand-uppers van Vlaanderen. Met een Belgisch lief vree hij een perfect tweetalige dochter voor mekaar en daarmee is het verschil tussen Vlaams en Nederlands vast onderdeel van zijn shows. BELG is zijn eerste Nederlandse theatertournee waarin hij zijn meest komische Vlaamse avonturen aan het vaderland rapporteert.

In februari 2019 maakte Bas Birker zich met zijn improvisatietalent al onsterfelijk in de Reggezaal. Middenin de voorjaarsvakantie – nog geen corona in zicht, dus ruim half Delden was op vakantie – moest Birker zich uitleven op een gezelschap van nog geen 40 toeschouwers. Alleen de ‘echten’ blijven dan overeind en daartoe mag de Vlaamse Hollander zich rekenen. Buiten de gebaande paden van zijn programma Moeder, nam Birker a l’improviste de Deldense voetbalvete en andere lokale issues op de hak.

Op woensdag 17 november doet Bas Birker het nog eens dunnetjes over. Kaarten zijn hier voor slechts €15,- verkrijgbaar.