Baartman als warm broodje

Nathalie Baartman

DELDEN – Het gerucht verspreidt zich grondig door Twente. Nathalie Baartman komt weer naar Delden. De Bornse met landelijke faam verzorgde vorig jaar al een try-out van haar jongste show voor de plaatselijke nutsvereniging, wat leidde tot een staande ovatie. Op 20 november doet Baartman het nog eens dunnetjes over met de uitgekristalliseerde versie van Breek. Al drie kwart van de kaarten ging over de toonbank.

Breek wordt geafficheerd als een ‘subtiel-hilarische voorstelling over ontheemd zijn’. Die contouren tekenden zich tijdens de try-out al stevig af en zijn gedurende afgelopen theaterseizoen geperfectioneerd. Baartman kan de show inmiddels dromen, maar van sleetsheid is nog geen sprake, want aan relevantie heef Breek nog niets ingeboet. Improvisatie naar aanleiding van actualiteiten en lokaliteiten is bovendien aan niemand beter toevertrouwd. Een ieder die Baartman kent van bijvoorbeeld haar columns of de Twentse conferences, weet dat een uniek avondje in het verschiet ligt.

Nathalie Baartman etaleert in Breek het ongemak van stilte. Ze balanceert op het randje van de gekte. ‘Mensen denken van mij dat ik elke avond om elf uur mijn moestuin inloop om al mijn courgettes persoonlijk welterusten te wensen’, aldus Baartman zelf. Haar devies luidt: ‘Neem een “breek”, joh. Verstil de gewoonte, troost de verwarde mens en luister. Het jeukt in je hoofd naar ongehoorde stemmen. Het varken knort je. Bevrijd haar. Laat het barsten en regenen. Druppel en huppel. Breek die hartkorst en gooi je telefoon in het hooi. Bladder af en adem weer.’

In de landelijke pers wordt Baartman al jaren gelauwerd: ‘een prachtige, gevoelige solo van een ontheemde vrouw,’ aldus de Theaterkrant over Breek. ‘Baartman is een expressieve speler die je door de intensiteit van haar spel voortdurend meeneemt in haar belevingswereld. Baartmans verhalen fascineren en bevatten poëtische en vervreemdende zinnetjes.’ (NRC) De Telegraaf weet: ‘Ze beschikt over een buitengewoon origineel en grappig observatievermogen en vertelt hilarische verhalen over haar leven dat altijd heeft aangevoeld als een jas die niet past.’

Nathalie Baartman komt op 20 november naar Delden, ze begint haar Breek om 20:00 in de Reggezaal van Stadscentrum het Parochiehuis aan de Langestraat 79. De kaartverkoop verloopt voorspoedig, dus enige haast lijkt geboden. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.theaterdelden.nl voor €15,00. Meer informatie vindt u ook op www.nathaliebaartman.nl.