BELG in Delden

DELDEN – Het was twee jaar geleden midden in de voorjaarsvakantie misschien wel de slechtst gevulde zaal ooit in de podiumhistorie van Stadscentrum het Parochiehuis. En waarschijnlijk de meest hilarische cabaretavond ooit. Waar menig grappenmaker zich laat ontmoedigen door een lage opkomst, trekt de ware cabaretier er zich weinig van aan. Bas Birker is de naam.

Bas Birker geldt als best bewaarde cabaretgeheim van België. En dat voor een Nederlander. Als een van de revelaties van het Deldense theaterjaar 19-20, is hij nu terug met een the-best-of-show. Daarin put de cabaretier uit zijn vier vorige shows, maar zal hij zonder twijfel ook terugvallen op zijn grote wapen: interactie met het publiek.

Bas Birker groeide op in Tilburg en ruilde na jaren in de plaatselijke horeca zijn schort in voor het podium. Na zijn verhuizing naar Antwerpen nestelt hij zich in de Vlaamse comedy scene met een finaleplek in Humo’s Comedy Cup en achtereenvolgens de soloprogramma’s ‘Op weg’, ‘SOWIESO’ en ‘JE MOEDER!’, die alle drie op rij werden uitgezonden op de Vlaamse televisie.In juni 2019 maakt Birker voor zijn 40e verjaardag een eenmalige avondvullende show in de 40 dagen voor zijn verjaardag onder de noemer ‘404040’. Die voorstelling zette hij integraal op Youtube.

De stijl van Bas kenmerkt zich door een hoog tempo, scherpe tong en een flinke dosis improvisatie. De Belgische pers loopt dan ook weg met Birker. ‘Grappig, scherp en slim,’ aldus Focus Knack. ‘Misschien wel de beste pure stand-upcomedian van Vlaanderen,’ vervolgt De Standaard. De Gazet van Antwerpen tenslotte verheft hem tot ‘Topklasse’. Uw eigen oordeel kunt u – corona dienende – op 21 oktober vanaf 20:00 uur vellen in het Deldense Stadscentrum. Kaarten koopt u voor €15,- op www.theaterdelden.nl.