Stadscentrum professionaliseert cabaretaanbod en ziet belangstelling groeien

1

DELDEN – Bij Stadscentrum het Parochiehuis wordt de ingeslagen weg vanaf september voortgezet. Sinds 2017 biedt het theater een cabaretprogrammering als aanvulling op de lezingen en concerten die er door derden worden aangeboden. Een volgende stap op die ingeslagen weg biedt de Hof en omgeving een nog volwaardiger aanbod aan cabaret.

Nadat twee jaar geleden o.a. Stefano Keizers en Maarten van Rossem het pad effenden was vorig jaar voor het eerst sprake van een maandelijks aanbod. Regionale helden als André Manuel en Helligen Hendrik losten landelijke toppers als Arie&Silvester en Rayen Panday af. Bas Birker, Kees van Amstel en vele anderen bewezen dat de grote kracht van cabaret in de verrassing zit, voor met kleinere zaalbezetting leverden zij indrukwekkende prestaties. ‘Je weet dat je de eerste jaren moet bouwen aan publiek, vanuit dit optiek zijn we erg tevreden over het afgelopen seizoen. Bomvolle zalen werden afgewisseld met voorstellingen waarop soms maar 50 toeschouwers op afkwamen. Die zijn per definitie veel persoonlijker en maakten op de aanwezigen een minstens zo grote indruk,’ zo vertelt Bart Schurink van het Stadscentrum. ‘Het is precies dat kleinschalige en persoonlijke karakter, waarmee wij het verschil kunnen maken.

Om opnieuw de verrassing laagdrempelig te houden tornt het Stadscentrum niet aan de toegangsprijs van 15 euro. Wel wordt het concept ‘Woensdag – lachdag’ in het nieuwe theaterseizoen naar aanleiding van opmerkingen van het publiek gefinetuned. Zo zal de afstemming man-vrouw op het toneel evenwichtiger zijn, maken veel try-outs plaats voor reguliere voorstellingen of reprises en staat in slechts de helft van de voorstellingen een artiest alleen. Ook de rammelende koffiekopjes verdwijnen uit het zaalbeeld. ‘We hebben de laatste jaren goed geluisterd naar ons publiek en denken met dit aanbod nog beter aan te sluiten bij de behoeftes. Als programmeur heb ik de voorstellingen waar mogelijk gezien en ik ben best trots op de namen die ik uiteindelijk heb kunnen vastleggen,’ aldus Schurink.

De aftrap wordt op vrijdag 6 september verricht door de vier cabaretiers van de cabaretpoel. Ieder van hen leeft zich gedurende een half uur helemaal uit, waarmee twee uur divers cabaret geboden wordt. Tijdens de changementen presenteren de andere cabaretiers zich minder live aan het Twentse publiek. De regio wordt dit jaar vertegenwoordigd door het trio Goeie Tukkers zijn geen Motherf*ckers, waarvan de heren Beuving en Manuël vorig jaar al hun kunnen bewezen op de Deldense planken. En hoewel ze het hele land doortrekt met Breek, blijft ook Nathalie Baartman gewoon een Bornse. Een ander vlaggenschip is uiteraard the one and only Javier Guzmán. Qua ervaring en pers doet Pieter Jouke echter weinig voor hem onder. Prijswinnend is Lonneke Dort en Matroesjka werd niet voor niets genomineerd voor de Annie M.G. Schmidtprijs. De andere twee duo’s – OLDENHERMANNS en Piepschuim – zouden wel eens als de verrassing van dit seizoen kunnen gelden.

Op 15 mei ging de kaartverkoop op deze site van start. Vooral de 8-lachenkaarten blijken flink aan populariteit te winnen: inmiddels werden in twee weken tijd al meer 8-lachenkaarten verkocht dan in het hele vorige jaar, daarmee is al bijna de helft van de beschikbare seizoenskaarten verkocht. Delden en omgeving blijkt graag bereid om zich maandelijks voor een schappelijk bedrag (€99,99) te laten verrassen door de dienstdoende cabaretier.